RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN ( RPH )
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun :
4 Anggerik
Bilangan Murid : 30 orang
Tema :
Keluargaku Sayang
Tajuk :
Hargai Pengorbanan Ibu Bapa
Tarikh :
12 September 2012
Masa :
60 minit
Objektif :
Pada akhir pelajaran murid dapat;
I.
Membaca perkataan, frasa dan ayat yang
mengandungi ayat tunggal ayat majmuk dengan intonasi yang betul.
II.
Menerangkan makna perkataan, simpulan bahasa,
frasa dan ayat.
III.
Menceritakan isi bahan yang dibaca serta
menyatakan gambaran umum tentang ssuatu teks yang dibaca.
IV.
Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik yang diberikan
Hasil Pembelajaran:
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonansi yang betul
dan memahami petikan
yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca
pelbagai jenis ayat dengan memberikan penekanan pada
intonansi berdasarkan
tanda baca.
5.2 Membaca
kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
perkara yang dibaca.
Aras
1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengan intonasi
yang betul.
Aras
1 (i) Menceritakan isi bahan yang dibaca.
8.1 Membina
dan menulis perkataan ayat tunggal dan ayat majmuk.
Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan
topik yang
diberikan.
Kemahiran Bahasa : Kemahiran bertutur, menulis dan mendengar.
Sistem Bahasa : Sistem ejaan, ayat tunggal dan ayat majmuk, sebutan
dan intonasi.
Ilmu :
Pendidikan Moral
Nilai :
Kasih sayang, menghargai dan hormat menghormati.
Tatabahasa : Ayat tanya, ayat penyata dan ayat perintah.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran Berfikir :
Menjana idea, dan mengkategori.
Kemahiran Belajar : Menerima
maklumat, memproses dan melaporkan.
Kecerdasan Pelbagai : Muzik, interpersonal
Kontekstual : Mengaitkan pengalaman sedia ada dan
hidup
bekeluarga.
Pengetahuan Sedia Ada :
Murid dapat menceritakan mengenai ibu dan ayah
masing-masing.
Murid telah dapat menguasai kemahiran membaca
berdasarkan pembelajaran sebelumnya.
BBB :
Powerpoint
Lagu “Ayah dan Ibu” daripada Allahyarham
Sudirman.
Teks cerita “Ibu”
Video “Maafkan aku wahai ayah dan ibu”
Lembaran kerja.
Langkah
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5minit)
|
-Lagu
“Ayah dan Ibu”
-Merangsang minat murid terhadap
pelajaran.
-Soalan.
1.Siapa yang sayang ibu?
2. Mengapa kita perlu sayang ibu kita?
3.Bagaimana nak tunjukkan persaan
sayang pada ibu?
|
-Guru memperdengarkan murid dengan lagu
“Ibu Ayah” dendangan Allahyarham Sudirman.
-Guru bersoal jawab mengenai ibu.
-Guru mengaitkan lagu dengan tajuk
pelajaraan pada hari tersebut.
|
-Murid mendengar lagu “Ibu Ayah”
melalui computer.
-Murid menjawab soalan-soalan yang
dikemukakan oleh guru.
-Murid-murid memberi sebab-sebab
mengapa kita perlu menghormati ibu.
|
Nilai: Kasih sayang
BBM:
Klik dibawah untuk paparan lagu “Ibu
dan ayah”
|
Langkah 1
(15 minit)
|
-Tajuk teks “Ibu”.
(Lampiran)
-Ayat Penyata
1. Nizam telah
bulat hati untuk meninggalkan kampung halamannya.
2.Dia benar-benar mahu
mengubah nasib keluarganya.
-Ayat Perintah
1.Janganlah pergi, Nizam.
2.Usahlah menagis lagi.
|
-Guru meminta beberapa orang murid
membaca petikan dengan gaya, nada dan intonasi yang betul.
-Guru bersoal jawab dengan murid
mengenai teks.
-Guru meminta murid-murid mencari dua
ayat penyata dan ayat dan dua ayat perintah.
|
-Beberapa orang murid membaca petikan
yang bertajuk “Ibu” secara bergilir-gilir dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
-Murid-murid yang lain membaca petikan
teks dengan teliti.
-Murid menjawab soalan yang ditanya.
-Murid menyenaraikan dua ayat penyata
dan dua ayat perintah.
|
BBM:
-Buku teks Bahasa Melayu Tahun 4
-Petikan teks “Ibu”
|
Langkah 2
(20 minit)
|
-Pembentukan kumpulan.
-Menyenaraikan simpulan bahasa yang
terdapat dalam teks.
-Latihan membina ayat berdasarkan
simpulan bahasa.
|
-Guru meminta murid-murid membentuk
lima kumpulan.
-Guru meminta setiap kumpulan mencari
simpulan bahasa yang terdapat di dalam teks terlebih dahulu.
-Guru memberikan sampul surat kepada
murid yang mengandungi simpulan bahasa.
-Guru meminta murid membina ayat
berdasarkan simpulan bahasa yang terdapat di dalam sampul surat tersebut.
-Guru meminta wakil kumpulan
membentangkan hasil kerja berkumpulan masing-masing.
|
-Murid-murid membentuk kumpulan.
-Murid menyenaraikan simpulan bahasa
yang terdapat di dalam petikan teks “Ibu”.
-Murid membuka sampul surat dan membina
ayat yang lengkap berdasarkan simpulan bahasa yang mereka dapat.
-Wakil kumpulan tampil ke hadapan kelas
untuk membentangkan hasil kerja berkumpulan masing-masing.
|
Strategi:
Perbincangan kumpulan.
Nilai:
-Bekerjasama
-Berani
BBM:
-Manila kad, marker pen, kad perkataan.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
-Aktiviti pengukuhan dalam kumpulan.
-Lembaran kerja
Ayat Tanya:
-Murid-murid membina ayat Tanya
berdasarkan perkataan yang berwarna di dalam petikan teks “Ibu”
|
-Guru menyemak jawapan yang
dibentangkan oleh murid daripada setiap kumpulan.
-Jawapan yang salah diperbetulkan oleh
guru.
-Guru memberi tepukan dan penghargaan
kepada setiap kumpulan murid yang membentangkan jawapan mereka.
-Guru mengagihkan lembaran kerja kepada
murid-murid.
-Guru membimbing murid menjawab soalan
dengan betul.
|
-Murid memberi tumpuan terhadap jawapan
yang disemak oleh guru.
-Murid memberi tepukan kepada wakil
kumpulan yang membentangkan jawapan mereka.
-Murid menjawab lembaran kerja yang
diagihkan oleh guru.
-Murid bertanya soalan yang mereka
tidak faham.
|
Nilai:
-Kerjasama
-Tekun
BBM:
-Lembaran kerja.
|
Penutup
(5 minit)
|
-Merumuskan mengenai isi pelajaran pada
hari tersebut.
-Penerapan nilai-nilai murni.
-Video “Terima Kasih Ibu Ayah”
Nyanyian kumpulan nasyid Hijjaz.
|
-Guru merumuskan tajuk pelajaran pada
hari ini dengan menerapakan nilai-nilai murni yang perlu ada pada setiap
murid.
-Guru menayangkan paparan video
kumpulan Hijjaz yang bertajuk “Terima Kasih Ibu Ayah”
|
-Murid mendengar dengan teliti apa yang
diperkatakan oleh guru.
Murid menonton video daripada kumpulan
Hijjaz “Terima Kasih Ibu Ayah”.
|
|
No comments:
Post a Comment